JUDY COLLINS – SPELLBOUND

Artiest info
Website
facebook
Label: Cleopatra Records

In 1961 - dus bijna 61 jaar geleden - verscheen de vinylplaat “A Maid Of Constant Sorrow”, het debuutalbum van Judy Collins, de Amerikaanse folkzangeres en singer-songwriter die op 1 mei 1939 als Judith Marjorie Collins werd geboren in Seattle, Washington. In die zes decennia haalde zij ettelijke keren de top van de hitlijsten met haar liedjes in folk-, country-, pop- en rock’n’roll-stijl. Vooral in haar ontelbare serie folknummers kwam ze in de met loepzuivere stem gezongen songteksten met heel directe kritiek op de corrupte politieke situatie in Amerika en uitte ze haar sociaal activisme met betrekking tot rassenproblematiek, feminisme, gendergelijkheid en haar sympathie voor de LGTBQ-gemeenschap.

Tijdens haar lange muzikale carrière heeft Judy Collins een dertigtal studioalbums opgenomen, vier live-platen en een hele serie verzamelalbums. Wie had gedacht dat zij op pensioengerechtigde leeftijd de luwte zou gaan opzoeken en van haar oude dag zou gaan genieten had het helemaal mis, want in 2015 verbaasde ze de wereld met haar plaat “Strangers Again” en twee jaar later bracht ze samen met Stephen Stills het album “Everybody Knows” uit met heel wat knap covermateriaal. In 2017 verscheen de plaat “A Love Letter To Stephen Sondheim” met tien liedjes van deze songschrijver die ook haar grootste hit “Send In The Clowns” componeerde. Vorig jaar was er alweer een nieuwe plaat met allemaal gecoverde songs en enkele heropgenomen versies van haar eigen liedjes op het album “White Bird: Anthology Of Favorites”.

Ook in 2022 is deze inmiddels bijna 83-jarige nachtegaal nog niet uitgezongen want we hebben hier alweer een volledig nieuwe plaat van Judy Collins in de cd-speler zitten. “Spellbound” is de titel van dit twaalf liedjes + bonustrack “The Blizzard” tellende album. Deze plaat draagt zij op aan folklegendes Pete Seeger en Woody Guthrie die haar twee grootste voorbeelden waren als componisten en als vertolkers van de verhalende folkmuziek. Ook liedjestroubadour Leonard Cohen heeft ze altijd als een belangrijke invloed op haar carrière beschouwd, temeer omdat hij haar in 1966 persoonlijk had aangespoord om zelf liedjes te gaan componeren nadat ze zijn song “Suzanne” had gecoverd.

Op al haar uitgebrachte platen stonden telkens wel enkele liedjes die ze zelf had geschreven maar toch is “Spellbound” nu het allereerste album van Judy Collins met uitsluitend eigen composities. Ze heeft deze liedjes geschreven over een periode van twee à drie jaar en meerdere van deze songs zijn geïnspireerd door de Covid-19-pandemie die de wereld in de voorbije jaren zo zwaar heeft getroffen. Op haar gevorderde leeftijd vind zij het nog steeds magisch om deze liedjes live voor een publiek te mogen zingen. De opname van dit album gebeurde onder supervisie van Judy Collins zelf met de hulp van co-producers Alan Silverman en toetsenist Russell Walden.

Op de video’s die we hieraan toevoegden kunt u de albumtiteltrack “Spellbound” beluisteren en een lyrics video van het mooie liedje “When I Was A Girl In Colorado” waarin ze reflecteert op de plaats waar ze sinds haar tiende levensjaar in Denver, Colorado heeft gewoond. Momenteel heeft ze haar thuis in Manhattan in New York City. Andere knappe folksongs op deze plaat zijn “So Alive” waarin ze nostalgisch terugblikt op haar opwindende jaren ’60 in Greenwich Village, het melodieuze “Hell On Wheels”, “Prairie Dreams”, de prachtig gezongen pianoballad “Arizona” over haar hevige strijd tegen tuberculose en het nummer “Thomas Merton” over de gelijknamige monnik en auteur uit Louisville, Kentucky die anti-oorlogspoëzie schreef en misschien daarom wel vermoord is geworden.

Judy Collins werd zes keer genomineerd voor een ‘Grammy Award’ maar slaagde er maar één keer in om hem daadwerkelijk te winnen voor haar album “Both Sides Now” in 1969 als beste folkplaat met de gelijknamige Joni Mitchell-song op de tracklijst. In 2006 werd Judy Collins opgenomen in de ‘Colorado’s Women Hall Of Fame’ en ze mocht in de loop van haar lange carrière nog een hele reeks andere ‘awards’ in ontvangst nemen. Misschien komt daar dit jaar nog een prijsje bij voor dit album.

(valsam)